02 augustus 2019

Tips voorkomen Huidkanker

Zonnige vakantiebestemmingen bezoeken of voor werk en hobby veel in zon zijn.. Hoe fijn dit ook klinkt, het aantal mensen in Nederland met huidkanker neemt ieder jaar toe. In veel gevallen is huidkanker te voorkomen! Geniet van de zon, maar voorkom langdurig blootstelling en verbranding. Dermatoloog van Dalen heeft een aantal tips opgesteld, deze zijn hieronder te lezen.

1. Huidtype

Elke huid is anders. Hoe snel iemand verkleurt door de zon, is erfelijk bepaald. Dat verandert niet. Ook niet als je meer of minder in de zon bent. Iedereen moet rekening houden met zijn of haar eigen huidtype als het gaat om zonnen en zonbescherming. De hoogte van de SPF (Sun Protection Factor) die je nodig hebt, is afhankelijk van je huidtype en de zonkracht. Er zijn in totaal 6 verschillende soorten huidtypes te onderscheiden. Je huidtype wordt bepaald door de hoeveelheid pigment in je huid. Hoe lichter je huid is, hoe sneller je verbrandt en hoe groter de kans op huidkanker.

2. Bescherming

Met kleding, zonnebril, hoed of pet bescherm je je lichaam tegen de zon. Gebruik een UV-werende zonnebril met CE-markering. Hoe lichter van kleur en hoe dunner de stof, des te meer UV-straling de kleding doorlaat. Een droog wit T-shirt biedt de bescherming van SPF 15. Als het nat wordt, houdt het nog minder straling tegen.

 3. Factor 30

Smeer onbedekte huid in met een anti-zonnebrandmiddel met een beschermingsfactor (SPF) die voor u geschikt is. Als richtlijn voor Nederland geldt minimaal factor 30. Smeer een half uur voordat u naar buiten gaat een goede laag en herhaal dit na twee uur. Na zwemmen, zweten of afdrogen is opnieuw insmeren nodig. Ook als er ‘waterbestendig’ op het flesje staat. Zonnebrandcrème is niet eindeloos houdbaar. Na opening is het tot 12 maanden te gebruiken. Nadat de verpakking is geopend of met hoge temperaturen in aanraking komt, kan de factor teruglopen naar een lagere beschermingsfactor (SPF). De zonnebrand beschermt dan minder goed. Bewaar zonnebrand daarom niet te lang en laat het niet in de volle zon of warme auto staan.

 4. Tussen 12.00-15.00 uur

De zonkracht is de hoeveelheid ultraviolette straling van de zon die zorgt dat de huid verbrandt, sneller veroudert en huidkanker kan veroorzaken. De zonkracht is tussen 12.00 en 15.00 uur het hoogst. Bij een hoge zonkracht verbrandt de huid sneller dan je denkt. Het is  daarom goed om in die uren de schaduw op te zoeken. In de schaduw is de zonkracht minder hoog en het zorgt voor verkoeling. Bomen, parasols of bijvoorbeeld schaduwdoeken zijn perfect voor schaduw. Toch kun je in de schaduw ook verbranden, bijvoorbeeld onder een parasol. Je pakt dan namelijk veel indirecte straling mee (de aarde weerkaatst een deel van de stralen in een andere richting). Niet alle parasols zijn gemaakt van uv-werend materiaal. Dus als je denkt fijn uit de zon te zitten, houd dan in de gaten wanneer voor het laatst gesmeerd is met zonnebrandcrème. 

5. De jonge huid

Verbranding op jonge leeftijd verdubbelt de kans op het krijgen van een melanoom (huidkanker) op latere leeftijd. Een kinderhuid heeft onvoldoende tijd om te herstellen na verbranding. Bij verbranding ontstaan in de huidcellen schade. Deze zonneschade dragen kinderen hun leven lang mee. Hoe meer schade, hoe groter het risico dat een kind op latere leeftijd huidkanker krijgt. Goede bescherming is belangrijk. Je kind goed beschermen tegen de zon, gaat verder dan alleen insmeren. Een hoedje of pet en uv-werende kleren zijn een extra bescherming. Daarbij vinden baby’s en kinderen insmeren niet altijd het leukste wat er is, terwijl juist hun huid extra kwetsbaar is. Kleding is de ideale extra bescherming. Sommige kleding laat nog uv-straling door. Als je zeker wilt zijn van bescherming tegen de zon, kies dan voor uv-werende kleding. Houd kinderen jonger dan 1 jaar helemaal uit de directe zon.

6. Vergeten zonkracht

We gaan steeds meer op vakantie naar zonnige oorden. Vaak wordt er in warme landen goed gesmeerd met een goede zonnebrandcrème. Maar denk ook in Nederland aan goede bescherming, bijvoorbeeld op het terras, in de speeltuin, op de fiets of tijdens het tuinieren. Vergeet de winterzon tijdens wintersport niet, door weerkaatsing via sneeuw krijgt u namelijk meer UV-straling op de huid. Dit geldt ook voor verblijf op of aan het water.

7. De zonnebank

Of de straling nu komt van de zon of uit de zonnebank, het beschadigt je huid. Elke keer dat je onder de zonnebank gaat, wordt je huid in een korte tijd blootgesteld aan een grote dosis uv-licht. Meer uv-straling betekent meer risico op huidkanker. De zonnebank is ook niet de manier om aan vitamine D te komen. Door UVB-straling kan huidverdikking worden opgebouwd. Dit biedt een natuurlijke bescherming tegen teveel uv-belasting van de huid. Deze bescherming is echter beperkt en voorkomt niet dat je verbrandt. Daarnaast is het zo dat veel zonnebanken alleen UVA-licht uitstralen. Deze UVA-stralen bieden geen natuurlijke bescherming, maar leiden wel tot huidveroudering en tot huidkanker. Op korte termijn is het resultaat een bruin kleurtje. Het bruine kleurtje verdwijnt, maar je de huid blijft beschadigd.

8. Huidreactie

Raadpleeg een arts als je een huidaandoening heeft of medicijnen gebruikt die gevoeligheid voor zonnestraling vergroten. Ook als je huid reacties vertoont zoals jeuk, uitslag of erg snel verbrandt na zonblootstelling. Dit kan ook voorkomen nadat je een nieuw medicijn heeft gekregen.

9. Vitamine D

Je maakt vitamine D aan, zodra je in de zon bent. Maar dat gebeurt niet eindeloos. Voor de meeste mensen met een lichte huid is 15-30 minuten onbeschermd in de zon met handen en gezicht voldoende. Dit geldt ook voor de meeste kinderen. Geniet na dit halve uur beschermd van de zon, want de zon is een belangrijke veroorzaker van huidkanker. Als je denkt een tekort aan vitamine D te hebben, ga dan voor een gericht advies naar de huisarts, haal je vitamine D uit voeding of slik zo nodig tabletten bij.

10. Huidcontrole

Controleer je huid regelmatig. Opvallende en anderskleurige plekken of plekken die jeuken en bloeden, kunnen duiden op huidkanker. Bultjes die groeien of wondjes die niet meer lijken te genezen ook. Leer je huid kennen zodat afwijkingen je opvallen. Raadpleeg bij twijfel altijd de huisarts.