Incheckzuilen en aanmeldzuilen

Voor polikliniekbezoeken en/of opname in het Saxenburgh Medisch Centrum (SMC) kunnen patiënten zich via een incheckzuil identificeren en bij de aanmeldzuilen of balie melden voor hun afspraak. Bij de ingang van het SMC staan 4 incheckzuilen waar patiënten moeten zich identificeren voor hun afspraak in het ziekenhuis. De incheckzuil geeft actuele informatie over de opname en/of polikliniekbezoek.

Hoe werkt het?
Via de zuil kunnen patiënten zich identificeren met een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart). De ID-scanner haalt de actuele gegevens op uit het elektronisch patiëntendossier (HiX). Indien de gegevens niet correct zijn, kunnen ze deze laten aanpassen bij de receptie. Telefoonnummer en email adres kan bij de zuil door de patiënt zelf gewijzigd worden.

Na inchecken wordt er een ticket geprint met de volgende gegevens: tijdstip afspraak, afspraak met welke arts, welk specialisme en de route.
Hebben patiënten nog meer afspraken in het ziekenhuis op dezelfde dag, dan verschijnen deze ook op het ticket. Voor elke afspraak moeten ze zich elke keer opnieuw aanmelden bij een aanmeldzuil of een balie.
Patiënten die voor het eerst in het SMC komen, moeten zich eerst registreren bij de receptie.

Inchecken in stappen

  1. Stap 1: U kunt zich identificeren met een geldig Nederlands ID-bewijs, leg deze op de glazen plaat.
  2. Stap 2: De aanmeldzuil zal vragen of u toestemming geeft om uw pasfoto van ID-bewijs over te nemen naar het medisch dossier. Hierbij heeft u de keuze uit ja of nee.
    Deze vraag wordt elk jaar opnieuw gesteld. Mocht u eerder de foto verwijderd willen hebben, meldt u zich dan bij de receptie.
  3. Stap 3: U ziet vervolgens uw persoonsgegevens staan, als deze niet kloppen kiest u voor nee en wordt u doorverwezen naar de receptie.
  4. Stap 4: Controleer uw email en telefoonnummers en pas deze eventueel aan. U kunt deze stap ook overslaan.
  5. Stap 5: Uw ticket wordt geprint.

Aanmelden
Met het ticket uit de incheckzuil kan de patiënt zich aanmelden bij de betreffende polikliniek of afdeling, in geval van een aanmeldzuil zal deze aangeven dat de afspraak is aangemeld en waar de patiënt plaats mag nemen.

Kan ik vooraf mijn gegevens inzien, controleren en wijzigen?
Ja, via MijnSaxenburgh kunt u uw gegevens controleren en sommige wijzigen. U logt in op MijnSaxenburgh.nl via www.saxenburgh.nl met uw DigiD.
Ga naar mijn gegevens: hier kunt u uw telefoonnummers, email adres, huisarts en apotheek wijzigen.

Geldt de legitimatieplicht ook voor kinderen?
De legitimatieplicht geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Meer informatie over de identificatieplicht in de zorg vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Hoe kunnen buitenlandse patiënten zich aanmelden?
Zij kunnen zich met hun buitenlandse identiteitsbewijs of vluchtelingenpas melden bij de receptie.

Is op de aanmeldzuil ook een andere taal te selecteren?
Nee, op de aanmeldzuil is de informatie alleen in het Nederlands beschikbaar. Voor vragen kunt u een gastvrouw, gastheer of de receptie raadplegen.

Welke gegevens leest de scan in de aanmeldzuil?
Er wordt een scan gemaakt van het hele identiteitsbewijs. Dit is nodig om de geldigheid en het type identiteitsbewijs vast te stellen.

Welke data wordt er gebruikt?
De einddatum van het identiteitsbewijs, omdat een patiënt zich alleen kan aanmelden met een geldig identiteitsbewijs. Ook wordt het BSN-nummer en de geboortedatum gebruikt, omdat op basis van deze gegevens de afspraken worden getoond die de patiënt heeft.

Slaat de aanmeldzuil gegevens (data) op?
Op de aanmeldzuil worden geen gegevens opgeslagen. Alleen de benodigde gegevens worden opgevraagd om een patiënt te valideren. Zodra het ticket is geprint is de beveiligde sessie afgerond en is alle informatie weg.