Naar hoofdinhoud

Nieuwe hulp bij digitale zorg voor patiënten, cliënten en naasten

  • 10 juli 2025
  • 4 min. leestijd

Saxenburgh start samenwerking voor digitale zorghulp

Saxenburgh start een samenwerking met stichting Helpdesk Digitale Zorg om patiënten, cliënten en hun naasten te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorgtools. Vanaf juli 2025 kunnen mensen die onder behandeling zijn bij Saxenburgh op één centrale plek terecht voor niet-medische, technische vragen over zorgapps, patiëntenportalen en DigiD-gerelateerde zaken. De nieuwe hulplijn moet drempels voor digitale zorg verlagen.

Voor veel mensen is digitale zorg nieuw. Vragen als "Hoe installeer ik de app?", "Waarom lukt inloggen met DigiD niet?" of "Waar vind ik mijn uitslagen in het patiëntportaal?" zijn regelmatig te horen in de spreekkamer. Of ze komen thuis naar boven wanneer mensen zelf aan de slag gaan met apps en portalen. Dankzij de samenwerking krijgen Saxenburgh-patiënten, cliënten en hun naasten sneller en makkelijker hulp hierbij.

Eerlijke zorgkansen

“Meer hybride zorg - een combinatie van fysieke én digitale contactmomenten, afgestemd op de patiënt - wordt de komende jaren de landelijke norm. Dat moet ook, wil je de zorg zo toegankelijk en betaalbaar mogelijk houden voor zoveel mogelijk mensen. Helpdesk Digitale Zorg is daarbij een extra steunpilaar voor onze patiënten en cliënten,” aldus Karin van der Heijden, Projectleider Zorginnovatie Saxenburgh.

“Er zijn in ons land zo’n 4,5 miljoen mensen minder digitaal vaardig. Deze groep mist eerlijke kansen om gebruik te maken van digitale zorgvoordelen," vertelt Merlijne Sonneveld, Oprichter en Bestuurder van Helpdesk Digitale Zorg. "Wij geloven dat iedereen mee moet kunnen doen. Daarom zijn we extra blij dat een zorgorganisatie met zo’n gevarieerd aanbod - van ziekenhuiszorg tot revalidatie, ouderenzorg en thuiszorg - zich bij ons aansluit.”

Meer tijd en beter inzicht

De samenwerking betekent ook een verbetering voor Saxenburgh-medewerkers. Receptionisten, zorgverleners en ICT’ers krijgen minder vragen over wachtwoorden, appinstallaties en portaalfuncties. Daardoor hebben zij meer tijd voor directe zorg en hun kerntaken.

Ook leidt de samenwerking tot centraal inzicht in de aard en omvang van digitale hulpvragen. “De digizorgvragen van patiënten kwamen eerder via verschillende kanalen binnen. Helpdesk Digitale Zorg levert ons rapportages aan over het aantal vragen en de meest voorkomende thema’s. Daardoor krijgt Saxenburgh duidelijk zicht op waar mensen precies tegenaan lopen bij digitale zorg en waar concrete verbeterpunten liggen,” schetst Gerieke Pluimers, Communicatieadviseur bij Saxenburgh.

Technisch versus medisch

Helpdesk Digitale Zorg is van maandag tot en met vrijdag van 08.00-18.00 uur bereikbaar via telefoon, e-mail, chat en WhatsApp. Medewerkers met een ICT- en zorgachtergrond bieden persoonlijke ondersteuning in meer dan twintig talen.

De digitale ondersteuning is gratis beschikbaar voor alle mensen die onder behandeling zijn bij Saxenburgh.

Medisch-inhoudelijke en privacygevoelige vragen - zoals over een uitslag van een onderzoek - behandelt de Helpdesk Digitale Zorg niet. Daarvoor kunnen mensen zoals gebruikelijk terecht bij de Saxenburgh-afdeling waar men onder behandeling is.

Inlooppunten Hardenberg en Dedemsvaart

Voor wie liever op locatie wordt geholpen met digizaken, biedt Saxenburgh hulp via de Infohuizen in Hardenberg (Bibliotheek, Parkweg 1a5) en Dedemsvaart (De Baron, Julianastraat 54). Vrijwilligers helpen daar mensen ter plekke. Ze bellen wanneer nodig samen met de Saxenburgh-patiënt naar Helpdesk Digitale Zorg. “We werken nauw samen met bibliotheken, welzijnsorganisaties en andere partners in het sociaal domein. Op die manier brengen we de kracht van offline en online mooi samen,” vertelt Sonneveld.

Focus

“Als streekziekenhuis investeren we strategisch in samenwerking,” zegt Roy Stokvis, Klinisch Informaticus bij Saxenburgh. “De krachtenbundeling met Helpdesk Digitale biedt in één klap ruime openingstijden, gespecialiseerde klantenservicemedewerkers, chat- en WhatsAppp-ondersteuning en hulp in meer dan twintig talen. Daar kunnen we met ons personeelsbestand van nu niet tegenop zonder dat het ten koste gaat van directe patiënten- en cliëntenzorg.

Door expertise te bundelen blijft iedereen doen waar hij of zij goed in is. Onze zorgprofessionals focussen op medische vragen, terwijl de helpdeskmedewerkers zich richten op de technische kant van digitale zorg. De missie van Helpdesk Digitale Zorg sluit mooi aan bij het streven van Saxenburgh om zorg zo toegankelijk mogelijk te houden in deze regio,” besluit Stokvis.

Over de samenwerking

Helpdesk Digitale Zorg is een landelijk initiatief dat circa 40 zorgorganisaties ondersteunt, waaronder ziekenhuizen, revalidatiecentra, thuiszorgorganisaties, huisartsen en GGZ-instellingen. De stichting is in 2022 opgericht. Ze beantwoordt ondertussen jaarlijks zo’n 40.000 hulpvragen over digitale zorg.

Voor meer informatie over de samenwerking: helpdeskdigitalezorg.nl/saxenburgh.

Meer lezen...

  • Digitalezorg

    Meer over digitale zorg bij Saxenburgh

    Bekijk welke hulpmiddelen u kunt inzetten voor slimme digitale zorg bij Saxenburgh.

    Ontdek meer
  • HDZ Digitale zorg pagina

    Vragen over inloggen, zorgapps of DigiD?

    Helpdesk Digitale Zorg helpt u graag verder met niet-medische, technische vragen.

    Naar contactgegevens