MijnSaxenburgh
Welkom bij MijnSaxenburgh
Als patiënt van Saxenburgh heeft u toegang tot MijnSaxenburgh, uw persoonlijke digitale portaal. U kunt er uw persoonlijke gegevens mee bekijken en wijzigen, vragenlijsten invullen, zelf (bij een aantal specialismen) een vervolgafspraak plannen en uitslagen van onderzoeken inzien.
Inloggen met DigiD
Voor MijnSaxenburgh heeft u DigiD nodig. DigiD staat voor 'digitale identiteit' en is bedoeld om op internet uw identiteit vast te stellen. Door middel van DigiD krijgt u toegang tot uw dossier.
Hoe kan ik er gebruik van maken?
Voor het gebruik van MijnSaxenburgh heeft u het volgende nodig: een computer, laptop of tablet met internet, uw persoonlijke DigiD met sms-functie en uw mobiele telefoon om de sms-code te ontvangen.
Toestemming delen van medische gegevens
Uw behandelend arts en andere zorgverleners houden nauwkeurig uw behandeling bij in uw (digitale) dossier. Ziekte, een blessure of een ongeval; het komt soms onverwacht. Daardoor kunt u terecht komen bij een ander ziekenhuis of arts. Het is belangrijk dat deze zorgverleners beschikken over uw actuele medische gegevens die bij Saxenburgh bekend zijn. Zo krijgen zij snel een goed beeld van uw gezondheidssituatie.
Medische gegevens worden steeds vaker digitaal (elektronisch) uitgewisseld. Ook Saxenburgh is aangesloten op een systeem om gegevens digitaal uit te kunnen wisselen met zorgverleners in andere ziekenhuizen. Het digitaal uitwisselen van gegevens uit het medisch dossier met zorgverleners in een ander ziekenhuis gebeurt altijd via goed beveiligde netwerken.
Hoe worden mijn gegevens gedeeld?
Er zijn al meerdere ziekenhuizen die gebruik maken van een elektronisch uitwisselingssysteem om medische informatie beveiligd te delen. Een behandelaar die in een ziekenhuis werkt waar zo een uitwisselingssysteem aanwezig is, kan via een beveiligde verbinding informatie opvragen bij Saxenburgh wanneer u hier onder behandeling bent of bent geweest. Zij halen dan informatie op die bij Saxenburgh beschikbaar is. Dat kan echter niet zomaar. U moet daar eerst toestemming voor hebben gegeven.
Wat gebeurt er als u toestemming geeft?
Saxenburgh Medisch Centrum legt uw toestemming digitaal vast in uw dossier. Het is belangrijk dat u uw keuze vastlegt. Als u geen toestemming heeft gegeven voor het delen van medische informatie, kunnen andere zorgverleners uw gegevens niet inzien, ook niet in noodsituaties.
Registreer uw keuze! Hoe geeft u toestemming?
U kunt uw toestemming digitaal vastleggen via het patiëntenportaal MijnSaxenburgh. Uw toestemming wordt vastgelegd in uw elektronische patiëntendossier van Saxenburgh. Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder of voogd toestemming geven via het patiëntenportaal MijnSaxenburgh als u voor uw kind gemachtigd bent. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel een ouder of voogd als het kind toestemming moet geven.
U kunt uw toestemming altijd weer wijzigen / intrekken
U kunt uw gegeven toestemming altijd weer wijzigen. Dit doet u door op uw toestemming te klikken via het patiëntenportaal MijnSaxenburgh. Uw keuze wordt per direct gewijzigd in uw elektronisch patiëntendossier.
Zorgplatform
Voor het uitwisselen van informatie uit het medisch dossier maakt Saxenburgh gebruik van een regionaal uitwisselingssysteem voor ziekenhuizen. Dat systeem heet Zorgplatform. Saxenburgh is verantwoordelijk voor het veilig delen van uw medische gegevens via het Zorgplatform. Alleen een zorgverlener die u behandelt, mag informatie opvragen en Saxenburgh deelt die informatie alleen wanneer u daarvoor toestemming heeft gegeven.
Als u uw toestemming hier vastlegt, geeft u aan Saxenburgh toestemming om uw medische gegevens die vastliggen bij Saxenburgh Medisch Centrum te delen met andere specialistische instellingen. Als u onder behandeling bent bij andere ziekenhuizen dan dient u ook daar uw toestemming te geven voor uitwisseling via Zorgplatform. Alleen dan kan uw specialist in het Saxenburgh Medisch Centrum over uw medische gegevens bij andere zorgverleners beschikken.
Vragen?
Heeft u vragen over uw dossier of uw privacy? U kunt zich met vragen of klachten altijd richten tot degene die daar volgens u verantwoordelijk voor is. Dat is in eerste instantie vaak uw behandelaar. Daarnaast is het mogelijk om vragen te stellen aan de Functionaris gegevensbescherming die bereikbaar is via het algemene telefoonnummer 0523-276000 of via fg@sxb.nl.
Video
Digitaal je eigen medische gegevens inzien van verschillende zorgverleners. Logisch toch? In een PGO (Persoonlijke GezondheidsOmgeving) kan dat! Bekijk het filmpje voor meer informatie.
Rechten en plichten
Als patiënt van het Saxenburgh Medisch Centrum heeft u een aantal rechten en plichten. Deze rechten en plichten zijn wettelijk geregeld, in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Hieronder vindt u informatie over een aantal van deze rechten en plichten.
Medisch dossier opvragen of iemand machtigen
Via onderstaande formulieren kunt u uw medische dossier opvragen of een machtiging indienen/intrekken zodat iemand anders uw dossier kan inzien. Deze kunt u uitprinten en invullen. Saxenburgh heeft een handtekening van u nodig op dit formulier en een identiteitsbewijs.
Kijk voor het veilig versturen van uw identiteitsbewijs op deze link van de Rijksoverheid.
Veelgestelde vragen
Wat is MijnSaxenburgh?
MijnSaxenburgh is het digitale patiëntenportaal van Saxenburgh.
Waarom MijnSaxenburgh?
Online inzage van gezondheidsgegevens heeft veel te bieden voor patiënten, zorgverleners en de interactie tussen beiden. Door online inzage kunnen patiënten zich beter op het consult voorbereiden en voelen zij zich meer betrokken bij hun gezondheid en zorg.