Naar hoofdinhoud

Saxenburgh maakt gebruik van de Virtual Fracture Care app

  • 30 mei 2025
  • 3 min. leestijd

Saxenburgh maakt gebruik van de Virtual Fracture Care app

Sinds vorig jaar kunnen onze patiënten met een eenvoudige breuk of stabiel letsel gebruik maken van de Virtual Fracture Care app. In veel gevallen is een vervolgafspraak op de polikliniek of gipskamer niet meer nodig. Zij kunnen thuis herstellen met ondersteuning van de informatie uit de app.

Makkelijker herstellen
Belinda Klein werkt al 7 jaar als verpleegkundige op de SEH van Saxenburgh. Ze ziet vaak patiënten met dit soort letsels en is zeer positief over hoe de app bij hun herstel kan ondersteunen. “Patiënten die in aanmerking komen voor de Virtual Fracture Care app krijgen de behandeling op onze SEH en uitleg over de app. In de app is informatie te vinden over hun letsel en instructies over hoe patiënten van deze letsels kunnen herstellen. Ook staan er oefeningen en voorbeeldvideo’s van die oefeningen in de app.” De patiënten die in aanraking komen voor deze herstelmethode gaan naar huis met een orthese of drukverband in plaats van gips, wat makkelijker is.

Een positieve ervaring met de app
De app wordt inmiddels door veel patiënten met enthousiasme gebruikt. Zo ook door een 12-jarig patiënte die onlangs een twijgbreukje in haar pols opliep. In plaats van een gipsverband kreeg zij een brace om haar arm. Dit bracht veel meer gemak met zich mee: de brace kon tijdelijk afgedaan worden, bijvoorbeeld tijdens het douchen.

Via de app kregen zij en haar moeder eenvoudig antwoord op belangrijke vragen, zoals: ‘Hoe lang moet de brace gedragen worden?’ en ‘Wat mag wel en wat liever niet met de brace?’. Dankzij deze digitale ondersteuning was een extra bezoek aan het ziekenhuis niet nodig. Mocht er toch nog een vraag zijn, dan konden zij op een laagdrempelige en snelle manier contact opnemen met Saxenburgh.

Meer regie en minder ziekenhuisbezoek dankzij de app
Door de inzet van de app hebben patiënten minder afspraken op de polikliniek nodig. Ze ervaren bovendien meer comfort en duidelijkheid tijdens het herstelproces, in combinatie met meer zelfstandigheid en regie. Belinda is erg positief over de app: “In het begin was het even wennen, maar inmiddels werkt het goed. Je merkt dat patiënten de informatie goed begrijpen en het prettig vinden dat ze niet onnodig terug hoeven te komen. Vooral in vakantieperiodes zien we veel patiënten die met deze methode prima thuis verder kunnen herstellen,” vertelt Belinda.